Understöd
Harry Schaumans Stiftelses uppgift är att stöda vetenskap, utbildning och kultur på svenska i Österbotten. Understöd kan sökas av universitet, högskolor, organisationer och registrerade föreningar. Ansökningsrundan inleds varje år 3 januari och avslutas 28 februari.

Harry Schaumans Stiftelses uppgift är att stöda vetenskap, utbildning och kultur på svenska i Österbotten.
Ansökningstid:
Ansökningsrundan inleds varje år 3 januari och avslutas 28 februari.
Fokusområden:
Fokusområden för utdelningen 2025 inom kulturaktiviteter är att främja kreativa samarbeten som ökar den sociala hållbarheten.
Understöd kan sökas av:
- Universitet
- Högskolor
- Organisationer
- Registrerade föreningar.
Understöd ges i regel inte till:
- Privatpersoner (t.ex. studerande).
- Kommuner, samkommuner och av dessa ägda inrättningar.
- Förskolor, första och andra stadiets skolor eller understödsföreningar inom skolsektorn (t.ex. Hem och skola eller föräldraföreningar).
- Kommunal och annan skattefinansierad verksamhet.
- Kommersiella bolag
Understöd ges i regel inte till följande ändamål:
- Direkta anskaffningar eller renovering av utrustning eller byggnader
Ansökan skall inlämnas elektroniskt och innehålla syfte och helhetsbudget.
Ansök om understöd via ansökningssystemet Rimbert
Övrigt:
Ansökningar för studerande och privatpersoner kan riktas direkt till Svensk-Österbottniska Samfundet. Enligt stiftelsens stadgar tillfaller 70 procent av stiftelsens utdelning samfundet.
En välformulerad och genomarbetad ansökan ökar era chanser att få understöd. Innan ni börjar fylla i ansökningsformuläret är det bra att skriva en verksamhets- eller projektplan. Detta förenklar ert arbete, särskilt om ni söker finansiering för samma verksamhet eller projekt hos flera olika finansiärer.
Det kan vara bra att utforma både planen och ansökan tillsammans med en eller flera samarbetspartners, eller att be någon utomstående granska och ge synpunkter på planen.
Verksamhets- eller projektplan
En verksamhets- eller projektplan bör vara så konkret som möjligt och innehålla följande delar:
- Ett tydligt syfte och klara mål
- Bestämda tidsramar
- En klar ansvarsfördelning
- En balanserad och noggrant planerad budget
Bakgrund och syfte
I verksamhets- eller projektplanen bör finnas en beskrivning av bakgrunden till verksamheten eller projektet, t ex:
- Information om verksamhetens historia, grundande och viktig utveckling fram till nu.
- En tydlig vision om vad verksamheten strävar efter att bli på lång sikt. Visionen bör inspirera och fungera som ledstjärna för verksamhetens eller projektets arbete.
- Hur projektidén väcktes och vad som tidigare har gjorts inom samma område.
Beskriv syftet med verksamheten eller projektet kortfattat, tydligt och konkret. Om det innebär att skapa något nytt, förklara vad som är nytt och varför det är viktigt.
Målgrupp
Beskriv målgruppen, vilka vill ni nå och varför samt hur ni planerar ni att nå ut till målgruppen.
Målsättningar/Förväntade resultat
Lyft tydligt fram målen med verksamheten eller projektet. Målen kan vara både kvantitativa och kvalitativa.
- Vilka resultat förväntar ni er, både på kort och lång sikt?
- Hur kommer ni att mäta eller utvärdera resultaten?
Tidsplan
Gör upp en realistisk tidsplan där det framkommer när verksamheten eller projektet startar och slutar.
Ta i beaktande i tidsplanen verksamhetens eller projektets tre olika faser:
- planering och förberedelser
- genomförande
- efterarbete ((t.ex. utvärdering och redovisning).
Genomförande
Beskriv på vilket sätt verksamheten eller projektet kommer att genomföras, dvs övergripande metoder och tillvägagångssätt som kommer att användas för att uppnå målen. Beskriv vilka kompetenser ni har för att genomföra verksamheten eller projektet. Klargör vem som ansvarar för olika delar av verksamheten och projektet. En tydlig ansvarsfördelning hjälper till att undvika missförstånd och säkerställer att alla vet vad de ska göra.
På vilket sätt främjar verksamheten svenskspråkig kultur i svenska Österbotten?
Beskriv på vilket sätt främjar verksamheten svenskspråkig kultur i svenska Österbotten
Fokusområde
Beskriv hur verksamheten eller projektet relaterar till årets fokusområde inom kulturverksamhet.
Synlighet
Berätta hur ni kommer ni att marknadsföra verksamheten eller projektet och på vilket sätt ni synliggör understödsgivaren?
Samarbetspartners
Vilka andra aktörer deltar eller kommer att delta i verksamheten eller projektet? Vilka resurser och kompetenser bidrar de med? Är de medvetna om sina ansvarsområden?
Budget
Gör upp en budget utgående från vad verksamheten eller projektet kommer att kosta. Har ni tagit hänsyn till alla möjliga utgifter? Undvik att ha ”luft” i budgeten.
I ansökningsformuläret behöver ni specificera verksamhetens eller projektets utgifter och intäkter. Gör en förklaring till de poster i budgeten som ytterligare behöver förtydligas. Kontrollera att budgeten är balanserad innan ni skickar in ansökan, och notera att finansiering från flera källor kan vara fördelaktigt.
Intäkter och kostnader
Följande utgifts- och intäktsposter finns i ansökningsformuläret.
Kostnader
- Lönekostnader och arvoden
- Teknik, material, utrustning och olika tillbehör
- Information och marknadsföring
- Utrymmeskostnader och hyror
- Rese- och transportkostnader
- Övriga kostnader
Intäkter
- Ansökt understöd (den summa som ni söker från Harry Schaumans Stiftelse)
- Egen andel
- Understöd från övriga fonder och stiftelser
- Biljetter, avgifter, försäljningsintäkter och dylikt
- Understöd från stat och kommun
- Annan finansiering, sponsorer
Övriga råd
- Vänta inte till sista stund – att färdigställa ansökan kan ta längre tid än väntat. Du kan spara en påbörjad ansökan i systemet och fortsätta senare.
- Skicka in redovisningar för tidigare understöd innan du gör en ny ansökan.
Ansökan kan endast göras elektroniskt via Harry Schaumans Stiftelses ansökningssystem Rimbert
- Ifall ni inte tidigare har ansökt om understöd via vårt elektroniska ansökningssystem, ska ni först registrera er i ansökningssystemet.
- För att kunna ansöka om understöd från Harry Schaumans stiftelse ska ni registrera er som organisation.
- Era ansökningar når ni framöver via era egna användarkoder, som skapades första gången ni registrerade er i ansökningssystemet.
- Ifall ni tidigare gjort ansökan via vårt elektroniska ansökningssystem, ska ni inte registrera er på nytt, utan använda era gamla användarkoder.
- Fyll i ansökan steg för steg. Det går inte att sända in en ofullständigt ifylld ansökan. Ansökan behöver inte färdigställas genast utan kan sparas och öppnas flera gånger.
- Kompletteringar av ansökan kan göras under ett dygn efter att den har blivit insänd.
- En bekräftelse att ansökan har emottagits och besked om hur behandlingen av ansökan fortskrider sänds per e-post till den ansökande.
- Vid behov kan ni öppna ansökan igen efter att den har inlämnats.
- Den elektroniska ansökan ska inte skrivas ut, undertecknas eller sändas in per post till Harry Schaumans Stiftelse. Det räcker med att den har sänts in via ansökningssystemet.
OBS! Bristfälliga ansökningar behandlas inte.
Redovisningen kan endast göras elektroniskt via Harry Schaumans Stiftelses ansökningssystem.
Det erhållna understödet skall redovisas inom ett år efter utbetalningen av understödet har skett. I samband med att vi behandlar nya ansökningar kontrollerar vi att tidigare bidrag har redovisats. Inga kvitton behöver bifogas till redovisningen, men de ska finnas tillgängliga under två års tid för eventuell kontroll.
Ett meddelande med en länk till den elektroniska redovisningen sänds ut till de som har blivit beviljade understöd. Det finns även möjlighet att logga in i ansökningssystemet, för att där göra den elektroniska redovisningen.
Redovisningen för understöd som beviljats året innan ska vara inlämnad senast 31 mars.
Behandlingen av alla understödsansökningar tar ungefär tre månader. Vi strävar efter att alla sökande skall få svar på sin ansökan före utgången av maj månad.
Har du frågar gällande våra understöd?

Svarar på frågor kring:
Stiftelsens verksamhet
Placeringar
Understöd
Uthyrning av lägenheter
Uthyrning av kontors- och affärsutrymmen
Hyresavtal- och förhållanden
Fastighetsunderhåll
Fastighetsfrågor, allmänna frågor

Svara på frågor kring:
Uthyrning av lägenheter
Hyreslägenheter, allmänna frågor
Hyresavtal- och förhållanden
Understöd: ansökningar och redovisningar